top of page

Belle Faust

SONG JOO KWAN

Eng    |    Kor

Info

a. Sponsored by SFAC, interdisciplinary art, sound digital media installation | dance performance

b. material : digital algorithm(generative), raspberry pi & electronics parts, wood, aluminum, 30ch audio system and etc.

c. documentation

- exhibition / performance URL

  : (being prepared)

- archive URL : https://bellefaust.tistory.com/

Introduction & Theme

 This work casts a critical view on 'system' or 'structure' made by mankind, and places it on the process of deconstruction while naming high-saturated 'system' as Belle Faust and criticizing the current state of this globe in approach of molecular biology and socio-evolution. And this work takes the materials of nuclear peptide sequences of SARS-CoV-2 to make subvariants of them, and make Belle Faust to morph from musical harmony to timbral flattenedness with Honey bees' movement under the condition of counterclockwise process of COVID19 pandemic days from omicron variant to the first outbreak of SARS-CoV-2, when human activities had stopped and the nature could conserve its own breath.

> Belle Faust, appetite for tyrannical imperatives

  During the recent years, this world observed that any part of the world doesn't stand alone. Including climate crisis, COVID19 pandemic, russia-ukraine war, all the critical issues on economical and political collapse doesn't originate from only one part of the world. Now, we should consider that human history and culture has evolved through penetrative, collaborative congregation across and beyond each nation or community, and we see that co-existence has already been located at the high-saturated plateau, and mankind has encountered ecological imbalance with 'surplus of needs' growing restlessly, so science and technology of this century provide us with an umbrella, which is just a paradoxical blue print for the future. Contemporary concerns as above inspired me to propel this art work with high-saturated congregation, naming it as 'Belle faust', and SARS-CoV-2 virus genomes are prepared as material for generative process of this art work.

 Belle Faust, in which a french word of 'belle' is associated with a german word of 'faust', representing for the character - Faust in the literature of Goethe(1749-1832) craving for almighty power and the bloody history of Belfast in the northern England. Powerful and high-saturated congregation of Homo sapiens. What is it for? Omnipotent beauty, or tyrannical imperatives? 'Belle Faust' of this art project represents for all the system built from self-centered and empirical ambitions, and this project put those two of 'Belle faust' on the cutting board. Under the crisis of 'perfect storm' originated from Homo Sapiens, this art project suggests only one word - deconstruction, trying to make COVID19 pandemic time as to be counterclockwise. This could let us research what messages the virus of SARS-CoV-2 has left to hope for another circulation. 

> Exhibition of sound / digital media installation, and dance performance

 

  This work has a philosophical background for 'deconstruction' inspired by Felix Guattari(1930-1992). Throughout the 5 stages of 'normal state' - 'tyrannical imperatives' - 'deconstruction, n-1' - 'infinite connection of the finite' - 'experiment of gesture', the sound part of this work decompose all the harmonic relations of music pieces - russian and american anthem to make them to be timbrally trans-morphed with the normal arrangement of speech by the Presidents(Putin and Biden) disordered, all which are backgrounded on the generatively-created subvariants of SARS-CoV-2, making the hierarchical frames of 'normal state' to be flattened. Also, this work experiments how the language of honey bee movement could be in contact with this process in the symbolic system of labanotation. Honey bee is being isolated under the tyrannical topology by two military powers, which are 'Belle Faust'.

Critics

​(중략)

Hong Kyung Han (Art Critic)

..필자가 목도한 전시현장은 인지양식과 무관하지 않다. 작가는 서로 다른 매체 사이에 개입하여 영향을 호환하며, 새로운 유무형의 형태가 생성되는 관계성에 주목한다. 이는 개별적이자 단선적인 패턴을 매체의 다양성에 결합시켜 훨씬 다단한 공감각적 레이어(Layer)를 형성한다는 의미로, 소실점은 상호성에 의한 지각에 둔다. 지구상에서 벌어지는 재앙 및 생태적, 인위적 상황을 대면한 이가 느끼는 감성과 언어적 감각을 시각속성 내로 끌어와 공간에서 펼쳐냈다고 보면 이해가 쉽다.

흥미로운 지점은 송주관의 경우 사운드와 미디어의 시각적 변주, 무용의 퍼포머에서 발산하는 박동과 호흡, 알 수 없거나 불확실성의 모호함마저 미적 재료로 삼았다는 것이다. 비록 관객이 작품에 신체적으로 개입하여 순간적 변형을 일으키는 작업은 아니지만 일정한 장소를 기반으로 한 이 특정적 해프닝은 미술과 삶의 소통 단절과 형식주의 미술의 미학적 관념을 배격한다.

이 중 송주관의 사운드는 주관적이면서 객관적이고 개별적이다. 그것은 “음향 생태학적 관점에서 조건 발생적인 요인들, 실시간으로 변화하는 무작위성을 받아들이면서 ‘정상 상태’의 질서를 수평화 시킨다. 그리고 무용의 언어는 어떠한 숨을 통해 본 프로젝트의 주제 의식에 맞닿게 되는지 실험한다.”

각기 다른 언어를 갖고 있음에도 ‘협업’은 그 자체로 디지털 미디어 작품 및 무용과 어우러진 채 복합적으로 끊임없이 그리드(grid) 되거나 침범되고 결합되며, 그럼으로써 새로운 각도에서의 융합 및 혼종을 호출한다. 시각과 청각, 그리고 공연에서 드러나는 신체의 예술은 분명 각자의 영역에서 독립적이지만, 작가가 지정한 ‘Belle Faust’ 내에서 긴장과 이완 작용을 거치며 새로운 예술형식을 도모하는 상태가 된다. 필자는 이를 보다 넓은 관점에서 경계가 무너져 중성 문화와 혼합 문화가 번성하는 상태로 본다.

이를 미학적으로 풀이하면 교조주의의 탈구축과 기존 틀에 얽매이지 않은 자유로운 왕래, 이동을 통한 새로운 창조, 새로운 영역확장, 새로운 가능성 모색 등과 같은 정신적, 물리적, 관념적 여정과 맞물린 모든 상태와 갈음된다. 분야와 장르 간 적극적인 교섭과 상호 이해를 통해 새로운 형태의 문화를 이끌어내는 과정이라 해도 무방하다..

​(중략)

.. 그리고 우린 그 틈에서 히드라(Hydra)라처럼 자라난 퍼펙트 스톰을 발견한다. 물론 그의 작업은 독일의 철학자 하이데거(Martin Heidegger)가 말한 동시대의 의미 있는 특징 중 하나인 시각적 혹은 비시각적 세계의 이미지화라는 포스트모더니즘 시대의 주요 흔적들과도 연결된다.

송주관의 전시를 관람하고 공연에 대한 정보를 취합했을 때, 다소 아쉬운 건 퍼포머와 시각이 실시간 상호 관계할 수 있는 기술적인 환경 구축의 성과는 인정됨에도 예술언어를 수용하고 소비하는 관객과 매체 간 상호작용은 설계에 들어 있지 않았다는 것이다.

경우에 따라선 이것이 필수는 아니지만, 관람자의 역할을 창작자와 대등한 관계로 보는 1990년대 후반 이후 동시대 미술의 흐름에선 거리가 있음을 부정하기 어렵다. 관객은 문화적 텍스트의 의미를 끊임없이 재창출해내는데 일조하는 능동적 존재라는 점, 공연자체를 보다 풍요롭게 만들 수 있는 촉매일 수 있었다는 점에서 특히 그렇다. 이 부분은 작품의 가치 확장을 위해서라도 향후 고민할 문제다..

#Exhibition & Performance

 - date : (exhibition) 9/11 ~ 9/24. 2023 (13:00 - 19:00 open)

          (performance & artist talk) 9/23 ~ 24 (17:00 - 19:00)

 - venue : Yeonhee Art Theatre, Seoul

# Documentation (exhibition&performance, hardware&software)

# Publications / Research Book / References

=> Related activities : Workshop, 2023. 7. 30

bottom of page